ESTHESIS QUARTET - TIME ZONES

Artiest info
Website
 
Label : ears & eyes record

Het Esthesis Quartet bestaat uit een viertal talentvolle jazz muzikanten, fluitist Elsa Niksson uit Zweden maar woonachtig in New York, componist, pianist en zangeres Dawn Clement, bassist Emma Dayhuff en drummer Tina Raymond, alle drie uit de V.S. Elsa is werkzaam als bandleider en begeleider in talloze muzikale projecten, ze bracht 7 albums uit onder haar eigen naam en is momenteel adjunct professor aan de New School College of Performing arts. Dawn is een van de meest gevraagde muzikanten, ze nam 6 albums op als leider, ze is de Area coördinator van het Jazz and American Improvised Music Department at Metropolitan State University of Denver. Emma speelde met top jazz artiesten als Herbie Hancock en David Murray o.a. Tina is een volleerd drummer, componist, bandleider en onderwijzer, ze is directeur van de Jazz studies aan de California State University, ze toerde door de VVS, Europa en Azië.

“Time Zones” is hun tweede album, de titel verwijst naar de verschillende tijdzones waarin de vier muzikanten leven. Het album opent met “Blue Light” van Dawn Clement, de titel refereert aan het knipperen van de verkeerslichten tijdens het naar huis rijden ‘s avonds laat. We horen een geïmproviseerd samenspel tussen fluit en drums, waarna bas en piano invallen. “Bush Fire” van Tina Raymond is geschreven naar aanleiding van de Woolsey Fire, een natuurbrand in Californië in 2018 waarbij 100.000 aren verloren gingen. Net zoals bij die brand begint de muziek kalm maar wordt al snel een vuurzee belichaamt door een frenetieke fluitsolo en drumgeweld.

Clement is vocaal te horen in haar compositie “The New Yorker” geïnspireerd op het gedicht Scylla en Charybdis van Megan Fernandes, laat ik het voorzichtig zeggen, ik hoor haar liever piano spelen. De revanche volgt met “Hollywood” een lekkere blues waarin alle vier muzikanten excelleren. “Serial” verwijst naar een spannende tv serie en zo klinkt het ook, opzwepende muziek in een razend tempo en vervormde geluiden uit de fluit, prima. Met “First Light” wordt er gas teruggenomen, tedere muziek die de rust beschrijft van de momenten vlak na het ontwaken, een fraaie bas solo laat de klasse van Emma Dayhuff horen. Ze laat dat opnieuw horen met razend snel spel in “Gettin Through”, een super swingend nummer dat opnieuw bewijst wat een fantastische groep dit is, hulde !

Jan van Leersum.